Noe av det mest fasinerende med aksjemarkedet er alle fremgangsmåtene du har å velge mellom for å nå gode resultater. Du kan handle basert på makroøkonomi, selskapsnyheter, verdiinvesteringer eller tekniske metoder og mye mer. For oss som handler mye basert på teknisk analyse og tekniske strategier oppstår det etter hvert en litt pussig realitet. Det vi holder på med, heller mer mot psykologi, statistikk, matematikk, metode og selverkjennelse enn det handler om økonomi og tradisjonell finans. Spillet du spiller er mer vektet mot det å ta gode avgjørelser over tid enn det å kunne finansteori om P/E, ROI eller det å tolke regnskap. Det å definere sin rolle i markedet er viktig, uansett hvilken profil man velger. Ta et blikk vekk fra skjermen og still spørsmålet, hvem er egentlig jeg rundt dette uendelig store pokerbordet? Denne artikkelen skal prøve å løfte fokus på et par elementer som kan gjøre deg til en bedre beslutningstaker som er nøkkelen for å tjene penger over tid i markedet.

Det store miljø- og motivasjonsskiftet

Et gammelt triks i boka sier at det er enklere å endre miljøet (fysisk) enn det å endre en vane (psykisk). Fysisk trening er et godt eksempel hvor det er lett å peke på bagateller som fort blir blytunge løft for deg psykisk. Mat, logistikk, rent treningstøy er eksempler på elementære ting som fort setter kjepper i hjulene for treningsplanen din. Det å smøre den matpakken dagen før er lett, men det å ikke ha den klart til treningsdagen kan og fort bli grunnen for at treningen blir droppet etter jobb. Her kan vi bli flinkere til å legge mer fokus på å endre miljøet. Et annet eksempel kan være å sette frem rent treningstøy dagen før for å gjøre det psykiske løftet lettere. Lettere for deg i det øyeblikket du tar avgjørelsen og løfter deg opp av sofaen. Det med rene klær og matpakke er eksempler på miljøforandring. Hva med motivasjonsskifte? La oss igjen ta trening som et eksempel. De fleste av oss ønsker en sunnere, sterkere og mer trent kropp. Det er vanskelig å komme inn i en rutine, og de fleste av oss har også feilet i flere forsøk. Slapp helt av, det er helt normalt og gjelder også dine største forbilder. Alle har ønsker og mål som ses på som uendelig vanskelig. Det er derimot en årsak vi bør bli flinkere å se på. Motivasjonen. Saken er at for de fleste av oss, så er det å se bra ut på stranda eller løfte 100kg i benken ikke stor nok gulrot. De fleste av oss har også vært så heldige å ha vært relativt friske hele livet, og dermed er heller ikke helseaspektet godt nok for å holde treningen gående. Motivasjon som ’jeg vil ikke bli skrøpelig som gammel’ er også bare å trekke i dass, da dette er motivasjon som ligger å så langt fremme i tid at du har gitt opp før du har begynt. Hva kan virke da? Og hva har dette med trading å gjøre?

Du droppet trening for å bli lengre på jobb. Handlingen din viser dermed at du er mer motivert for bedre jobbprestasjon enn det å se bra ut og være sterk? Ofte er det mulig å knytte det som ligger på toppen av din ønskeliste til slike ting som trening, bedre kosthold eller det å lære seg noe nytt. Linken må være tydelig og sterk, og i eksempelet her kan vi si noe som ’Jeg går og trener nå, for det vil direkte påvirke min evne til å prestere på jobb’. Jo sterkere du klarer å overbevise deg selv om at du går på trening for å bli bedre på jobb, desto bedre. Se for deg en sterk molekylær trippelbinding fra naturfagstimen mellom trening og jobbresultater. Treningen representerer møter med deg selv med tid for refleksjon, samt at hjernen får godt med oksygen og du blir kvikk og aktiv. Du har da et godt motivasjonsskifte å jobbe videre med. Hva i all verden har dette med aksjer å gjøre? Jo, nå skal vi se på noen motivasjonsskifter du kan gjøre som kan påvirke tradingen din. Det engelske språket har noen betegnelser vi liker å bruke på Tradefloor som er ’badass’, og ’hardcore’. Ved å innføre motivasjonsskifter, er du i ferd med å bli hardcore og badass til å ta avgjørelser.

Glem penger, status og dyre biler. Gå heller for en feilfri logg.

Logging og journalføring nevnes ofte av verdens beste tradere. Jesse Livermore, Paul Tudor Jones og Ed Seykoda er ingen unntak. Har du ikke hørt om disse navnene, bør de Googles. Øystein Stray Spetalen førte sikkert logg han også, lenge før han bare begynte å bry seg om fremførbare underskudd. Loggingen gir deg direkte data som beskriver den viktigste komponenten i denne komplekse sporten – deg selv. Det holder deg også ansvarlig på en annen måte enn det resultatet som ligger gjemt langt inne i nettmegleren din. Få det opp i dagen! På Tradefloor logger medlemmene handler via Tradefeeden, for å ikke feie store tap under teppet og la det gli forbi i stillhet. En feil dessverre alt for mange gjør. Du har betalt dyrt for det tapet, da bør du i alle fall få suge maksimal lærdom ut av hendelsen og få igjen litt for pengene. Skulle vi ikke bruke logging som motivasjonsskifte? Jo, la oss starte med et viktig måltall.

Hva med å logge feilrate? Det vil si et kryss på tradene dine som innebærer en direkte feil fra deg personlig, som er et avvik fra strategien din. Ved å føre dette, har du ikke bare et viktig nøkkeltall, men du har skapt en mulighet for et realistisk og gjennomførbart motivasjonsskifte. Eksempler på feil er for stor posisjon, ignorerte salgssignal fra Tradefloor, , sitte på aksje over tall eller annet som er definert i strategidokumentet ditt. Du trader nå for en perfekt mnd. En feilfri mnd. Du trader for loggen sin del, ikke for å bli rik eller for å få råd til den bilen. Strategien har du klart definert, og du vet selv hva en feil er. Det kan nevnes at det er enklere å skille mellom en feil for en teknisk system-trader i forhold til en som trader på makro, men det er også mulig å definere feil for slike strategier. Er strategien din backtestet og ikke overtilpasset, vil resultatene komme i form av kroner og øre med en feilfri logg. Kanskje en feilfri logg kan brukes til å bli flinkere i andre ting enn trading?

Life-hacks fra Tradefloor

Markedet kan beskrives som en kontinuerlig strøm av tilnærmet lik tilfeldige hendelser. Markedet vet ikke hvem du er, hvor du kjøpte, eller hvor mye du har i urealisert tap. Markedet bryr seg ikke om deg. Det fortsetter bare å pumpe på med nye hendelser. For å takle dette må du være forberedt og trent til å håndtere uvante hendelser i fleng samt ha sterk disiplin. Her er noen tips du kan ha i bakhodet.

I aksjemarkedet reagerer vi ofte med sinne og fortvilelse når noe skjer som går mot planen. Vi kan ta lærdom fra hverdagen, som allerede eksponerer oss for en drøss av uforutsette hendelser. De fleste av oss trenger bare å og være mer bevisst på dette. Det kan være alt fra bilkø, flatt batteri på mobilen eller planer partneren din har lagt for deg som du selvfølgelig hadde glemt. Ta et steg tilbake, reflekter og tenk. Dette kunne vært aksjemarkedet. Du utsettes til stadighet for en kontinuerlig strøm av hendelser. Hvorfor oppføre seg så ulikt når det gjelder markedet? Bli vandt med det.

Disiplin og tålmodighet er en dyd. En praktisk måte å trene på disiplin uten store konsekvenser er i situasjoner hvor du blir eksponert for godteri. Ja du leste riktig. Snop. I det du trer inn i stua hos familie eller venner og identifiserer skåla, setter du opp en mental stop loss på hvor mange biter du skal ta. To, tre eller fem? Du trenger ikke røpe det til de andre, men se om du takler det. Når den begynner å sitte, prøver du deg neste gang du er i en bar for antall øl. Den er verre, men også meget god trening.

Dette var en artikkel som ikke nevner noen spesifikke aksjer, tekniske indikatorer eller fancy trading-terminologi. Vi mener likevel konsekvent bruk av i miljøendring, motivasjonsskifte og knep i hverdagen kan bety mye for deg som deltaker i kanskje verdens mest komplekse konkurranse.

Dette var den 4. artikkelen i serien Tradingskolen fra Tradefloor. Hvis du likte den håper vi du vil dele den med andre, eller legger igjen dine kommentarer på Facebook, Twitter eller i chatten på Tradefloor.